Více než 50 let pokroku: Historie společnosti Hyundai

Více než 50 let pokroku: Historie společnosti Hyundai

Pokrok není otázkou náhody, ale výsledkem dlouhodobé cílevědomé činnosti. Společnost Hyundai Motor Company je od svého založení v roce 1967 průkopníkem automobilových technologií. V roce 2016 uvedla na trh IONIQ – první model na světě, nabízený se třemi elektrifikovanými pohony. Hyundai se díky tomuto progresivnímu duchu zařadil mezi lídry budoucí mobility.

Značka Hyundai vynakládá, i v porovnání s ostatními výrobci automobilů, značné investice na vývoj spalovacích motorů s nízkými emisemi, palivových článků na vodík a elektrifikovaných vozidel s cílem postavit se výzvám, které před nás staví změna klimatu. Hyundai již v roce 2016 představil modelovou řadu IONIQ, první automobil na světě, nabízený se třemi odlišnými druhy elektrifikovaného pohonu.

Podpora obnovy Jižní Koreje

V roce 1947 byla založena společnost Hyundai Engineering and Construction Company.

Název „Hyundai“ znamená v korejštině „moderní doba“ a vznikl spojením korejských slov „Hyun“ (현) s významem „moderní“ nebo „současný“ a „Dai“ (대) pro označení „éry“ nebo „generace“.

Nedlouho po osvobození Jižní Koreje (v roce 1945) byla společnost pověřována vládou, aby realizovala významné stavební projekty, a převzala odpovědnost za výstavbu velké části dopravní infrastruktury, která umožnila rychlou industrializaci Koreje. Společnost Hyundai postavila například dálnici Kyeong-bu, ale i mnoho dalších důležitých staveb.

60. a 70. léta: Éra hromadné výroby

Společnost Hyundai Motor Company byla založena v roce 1967. V následujícím roce dokončila výstavbu montážního závodu Hyundai v Ulsanu. V současnosti se jedná o největší integrovaný závod na výrobu automobilů na světě, jehož kapacita výroby činí 1,6 milionu vozů ročně. Hyundai Motor Group ovládá, ve spojení s vlastní ocelárnou a společností Hyundai Glovis provozující globální flotilu nákladních lodí, celý hodnotový řetězec.

Model Cortina byl v roce 1968 prvním vozidlem, jehož montáž úspěšně probíhala v závodě Hyundai Ulsan, tehdy ještě ve spolupráci se společností Ford Motor Company. Hyundai stanovil mezi všemi montážními závody Ford na celém světě nový rekord z hlediska rychlosti realizace projektu – od položení základního kamene do zahájení výroby v plném rozsahu uběhlo necelých šest měsíců.

Model Cortina se stal okamžitě úspěchem a v Evropě se zařadil mezi bestsellery. Hyundai se proto rozhodl, že vyvine svůj vlastní automobil. Společnost přijala v únoru 1974 do svých služeb Georgeho Turnbulla, bývalého generálního ředitele společnosti Austin Morris z koncernu British Leyland. Turnbull okamžitě požádal o pomoc šest evropských odborníků: jednoho designéra, dva specialisty na karoserie a podvozky, dva výrobní inženýry a jednoho testovacího inženýra.

Společnými sílami vytvořili model Pony, který byl představen v říjnu 1974 na autosalonu v Turíně. Uvedení na trh následovalo v roce 1975. Tento vůz dostal přezdívku „kukmincha“, což znamená „auto pro lidi“. Design kompaktního automobilu s pohonem zadních kol navrhl jeden z nejuznávanějších automobilových designérů, Giorgetto Giugiaro. První velkosériově vyráběný jihokorejský osobní vůz byl po mnoho let vlajkovou lodí značky Hyundai.

Hyundai zahájil vývoz modelu Pony do Chile, Argentiny, Kolumbie a Egypta v roce 1976. Začátek evropského exportu, do Belgie a Nizozemí, se datuje do roku 1978. Krátce poté následovalo Řecko.

80. léta: Mezinárodní expanze

Období 80. let 20. století bylo pro společnost Hyundai ve znamení rychlé mezinárodní expanze. Hyundai brzy slavil úspěchy v konkurenci s mnohem etablovanějšími výrobci automobilů. V roce 1982 vstoupila společnost poprvé na britský trh. Model Pony se začal ve Velké Británii prodávat v únoru 1982 jako první korejský vůz na tomto trhu.

V roce 1984 zahájil Hyundai vývoz modelu Pony do Kanady. Prodeje výrazně překonaly očekávání a model Pony byl dokonce v jednu chvíli nejprodávanějším vozem na kanadském trhu. V následujícím roce byla představena první generace modelu Hyundai Sonata a zároveň byl vyroben miliontý vůz Hyundai.

Pony Excel se stal v roce 1986 prvním modelem Hyundai, prodávaným v USA. Byl to první vůz s pohonem předních kol, vyráběný společností Hyundai. Jeho design navrhl, stejně jako u první generace modelu Pony, již zmíněný Giorgetto Giugiaro a jeho studio Italdesign. V prvním roce prodeje v USA bylo prodáno 168 000 vozů, což je historický rekord, platný dodnes. Časopis Fortune nominoval tento model do svého výběru nejlepších produktů („Best Product #10“), mimo jiné díky jeho cenové dostupnosti.

90. léta: Zaměření na kvalitu

Na jaře 1990 dosáhla celková výroba automobilů Hyundai hranice čtyř milionů. V roce 1991 překonala společnost Hyundai další milník. Tehdy vyvinula první vlastní zážehový motor, čtyřválec Alpha, včetně převodovky. Tento krok připravil půdu pro technologickou nezávislost. Motor Alpha debutoval v modelu Hyundai Scoupe modelového roku 1992.

Hyundai pokračoval v tomto desetiletí v rychlém rozvoji a upevňoval své postavení předního mezinárodního výrobce automobilů. Hyundai v této době představil mnoho oblíbených modelů, včetně modelů Accent, Dynasty a Tiburon.

V roce 1994 bylo otevřeno nově vybudované výzkumné a vývojové centrum v Německu. Mezi jeho úkoly patří sledování technického vývoje v Evropě, ale také vývoj nových modelů pro evropský trh, včetně jejich designu a konstrukce. V září 1997 zprovoznil Hyundai první výrobní závod na evropském kontinentu, v tureckém Izmitu. Je to nejdéle sloužící výrobní závod Hyundai v zahraničí.

Hyundai již v 90. letech 20. století experimentoval s mnoha elektricky a hybridně poháněnými vozidly. Prvním elektromobilem Hyundai byl prototyp Sonata Electric Vehicle z roku 1991. Po prvních experimentech s hybridními systémy v roce 1994 byl o rok později, na autosalonu v Soulu, představen koncepční vůz FGV-1 s hybridním pohonem, který umožňoval jízdu s nepřetržitým elektrickým pohonem. V roce 1998 vyvinul Hyundai vozidla s motory na různé druhy paliv a koncem 90. let zahájil vývojové práce na elektromobilech s palivovými články.

Předseda dozorčí rady Mong-Koo Chung byl v roce 1999 slavnostně jmenován předsedou dozorčí rady koncernu Hyundai Motor Group. Následovalo rozhodnutí o tom, že Hyundai bude klást důraz na produktovou kvalitu. Tím byla zahájena cesta společnosti k postavení předního globálního výrobce automobilů.

První desetiletí nového tisíciletí: Produkty s ještě výhodnějším poměrem cena/výkon

Hyundai zahájil na přelomu tisíciletí proces zásadní přeměny své image s cílem etablovat se jako značka světové úrovně. Mateřská společnost Hyundai Motor Group intenzivně investovala do podpory kvality, designu i výroby vozidel a do dlouhodobého výzkumu, a to zejména v Evropě. V roce 2001 bylo založeno evropské designérské centrum Hyundai, po němž v roce 2003 následovalo technické centrum Hyundai Motor Europe a designérské centrum v Namyangu.

Hyundai uvedl v roce 2000 na trh své první SUV, Santa Fe. Model pojmenovaný podle města v Novém Mexiku se stal v Americe hitem a brzy byl nejprodávanějším vozem společnosti. V roce 2004 následovalo uvedení dalšího SUV, modelu Tucson.

V roce 2007 byl představen model i30. Automobil, navržený, vyvinutý a vyráběný v Evropě, ztělesňuje DNA společnosti Hyundai Motor na evropském kontinentu. V následujícím roce zahájil provoz výrobní závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). HMMC je nejmodernějším výrobním závodem v Evropě s 500 technicky vyspělými roboty. Závod vyrábí 1500 vozů Hyundai denně.

Na mezinárodním autosalonu v Los Angeles byl v roce 2008 představen model Sonata s hybridním pohonem, vybaveným technologií lithium-polymerových akumulátorů. V USA byl prodej tohoto modelu zahájen v roce 2011.

Vývoj od roku 2010: Průkopník budoucí mobility

Hyundai se od roku 2010 ve stále větší míře zaměřuje na ekologická vozidla a technologie pro ochranu životního prostředí. Společnost zvyšuje hospodárnost svých vozidel, hledá nové, alternativní zdroje energie pro pohon automobilů a razí cestu k éře mobility s nulovými emisemi.

Hyundai představil na začátku desetiletí, v září 2010 v Soulu, BlueOn, svůj první sériově vyráběný elektromobil. Základem modelu BlueOn, prodávaného v Jižní Koreji, byl Hyundai i10. Zdrojem elektrické energie byla sada lithium-polymerových akumulátorů s kapacitou 16,4 kWh, jejíž nabíjení trvalo šest hodin.

V roce 2013 oslavil Hyundai zásadní milník ekologické mobility. Model ix35 Fuel Cell se stal prvním komerčně nabízeným a velkosériově vyráběným vozidlem na světě s palivovými články na vodík. Díky rychlému doplňování paliva a dlouhému dojezdu v kombinaci s ochranou životního prostředí nabízí ještě větší výhody pro všechny.

Společnost Hyundai téhož roku také rozšířila své působení v motoristickém sportu založením týmu Hyundai Motorsport World Rally Championship, který se účastní mistrovství světa v rallye. V roce 2015 oznámil Hyundai založení specializované značky Hyundai N, zaměřené na vysokovýkonné vozy. Následoval vývoj oceňovaných sériově vyráběných vozů, a to zejména modelů i30 N a i30 Fastback N, které byly představeny v roce 2017 a 2018.

V roce 2016 představil Hyundai model IONIQ, první automobil na světě, který nabízí tři elektrifikované pohony – hybridní, hybridní s možností vnějšího nabíjení a zcela elektrický. Název modelu je odvozen ze slov „ion“ a „unique“ (jedinečný). V roce 2018 následovalo uvedení modelu KONA Electric, prvního malého SUV v Evropě s elektrickým pohonem, a modelu NEXO, druhé generace vozidel s palivovými články.

Hyundai se od roku 2010 profiluje jako lídr automobilového průmyslu v oblasti budoucí mobility. To je patrné i v nové komunikační kampani „Pokrok“, která ukazuje 50letou historii společnosti Hyundai, utvářenou jejím progresivním duchem. Hyundai staví na tomto základě i v současnosti vývojem inovací, které umožní překonání budoucích překážek, zcela v souladu se sloganem „Kráčíme vpřed.“

V lednu 2019 byl výkonný viceprezident společnosti Hyundai Motor Group Euisun Chung jmenován spolupředsedou sdružení Hydrogen Council. Jedná se o partnerství společností, vedené jejich nejvyššími představiteli, z různých průmyslových a energetických odvětví. Sdružení se zaměřuje na urychlování vývoje a zavádění vodíkových technologií na celém světě. Euisun Chung od té doby vyzývá k ještě intenzivnější mezinárodní spolupráci v boji proti klimatické změně. Hyundai Motor Group usiluje o rozsáhlejší využívání svých unikátních technologií palivových článků v rámci strategie „FCEV Vision 2030“. Její součástí je plán pro výrazné zvýšení kapacity výroby palivových článků na 700 000 ročně do roku 2030 a zkoumání nových obchodních příležitostí k jejich dodávkám do ostatních odvětví výroby dopravních prostředků, elektrické energie a systémů pro uchovávání elektrické energie.

Video Kráčíme vpřed

Datum zveřejnění

13.6.2019

Zdroj informací

Hyundai Motor Czech s.r.o.

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.6183 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál