Ford zkoumá, jak využít technologii blockchain ke zvýšení kvality ovzduší ve městech

Ford zkoumá, jak využít technologii blockchain ke zvýšení kvality ovzduší ve městech

Ford rozšiřuje svůj evropský program testování užitkových vozů s plug-in hybridním pohonem (PHEV) do Kolína nad Rýnem. Cílem studie, která probíhá rovněž v ulicích Londýna a Valencie, je ověřit, jaké přednosti má tento typ pohonu z hlediska kvality ovzduší i z pohledu provozovatelů.

Ve spolupráci s pěti městskými částmi i vedením města bude v reálném provozu nasazeno devět dodávek Ford Transit Custom Plug-in Hybrid a jeden velkoprostorový Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid. Ford se zaměří i na způsob, jakým mohou k přesnějšímu sledování vozů a zvýšení počtu „zelených kilometrů“ přispět moderní technologie blockchain a geofencing.

Blockchain je typem technologie zabezpečení dat. Vytváří trvalé záznamy s časovým razítkem. Databáze jsou uložené v mnoha počítačích a neustále se rozrůstají. Geofencing je termín pro vytvoření virtuálních hranic (geo = geografické, fencing = oplocení) na základě systému GPS.

Podobně jako jiná města v Evropě zavádí i Kolín nad Rýnem nízkoemisní zóny, jejichž cílem je zamezit vjezdu nejvíce znečisťujících vozidel, a zvýšit tak kvalitu ovzduší. Zóny znamenají však komplikace pro města, která je musí zřídit a spravovat, i pro řidiče, kteří ne vždy chápou, kdy a kde omezení platí. Právě zde mohou blockchain a geofencing pomoci.

Všech 10 PHEV vozů, zapojených do dvanáctiměsíčního testu, má zabudovaný modem FordPass Connect a přídavné zařízení, které zajišťuje fungování blockchainu a geofencingu. Jakmile vůz vjede do regulované oblasti, aktivuje se elektrický pohon a začne se zaznamenávat vzdálenost ujetá s nulovými emisemi. Emisní režim a časy vjezdu do zóny i jejího opuštění se zapisují do zabezpečené distribuované elektronické knihy záznamů, kde k nim mají přístup zúčastněné strany – včetně městských úřadů a provozovatelů.

Geofencing může mít i dynamickou podobu, kdy se vozy přizpůsobují aktuálním hranicím nízkoemisních zón v reálném čase. Města by díky tomu v budoucnu mohla pružně měnit uspořádání zón, například na aktuálních rozptylových podmínkách v jednotlivých částech.

Zkoušky v Londýně již prokázaly, že vozy PHEV přinášejí ve městech s nízkoemisními zónami pro provozovatele smysluplnou volbu. Modely Ford Transit Custom a Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem ujedou v elektrickém režimu s nulovými emisemi až 56, resp. 53 kilometrů (dle cyklu NEDC). Při delších cestách mezi městy se uplatní zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost, jenž v případě potřeby dobíjí vysokonapěťový akumulátor, čímž prodlouží celkový dojezd až na 500 km (NEDC).*

Díky projektu se Ford stal oficiálním partnerem kooperativní platformy SmartCity Cologne, založené kolínskou radnicí a regionální energetickou společností RheinEnergie AG. Cílem platformy je razit cestu technickým řešením a službám, přispívajícím k ochraně klimatu a přechodu na udržitelnou energetiku.

Ford Transit Custom nabídl možnost plug-in hybridního pohonu jako první model ve své třídě. Modul zajišťující funkci geofencingu bude k dispozici od jara 2020 a bude ho možné dodatečně zamontovat i do již prodaných vozů.

Ford je nejprodávanější značkou užitkových vozů v Evropě. Ve druhém čtvrtletí si modelová řada Transit připsala rekordních 68 800 prodaných vozů. Již před časem Ford oznámil, že v roce 2021 plánuje uvést do prodeje nový Transit s čistě elektrickým pohonem.

* Transit Custom Plug-In Hybrid: emise CO2 od 60 g/km, spotřeba paliva 2,7 l/100 km NEDC

Tourneo Custom Plug-In Hybrid: emise CO2 od 70 g/km, spotřeba paliva 3,1 l/100 km NEDC

Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování.

Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jedná se o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP zcela nahradí dosud používaný cyklus NEDC. Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2. To znamená, že stejný vůz může dle nové metodiky vykazovat jiné hodnoty než dříve.

Datum zveřejnění

17.10.2019

Zdroj informací

FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.

Fotogalerie

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Svařák od FEBI

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 1.0105 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál