Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Audi poprvé nabízí svým zákazníkům v luxusním segmentu elektrickou jízdu, kterou si mohou užívat v novém modelu A8 L 60 TFSI e quattro (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 2,7 - 2,5; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 21,2 - 20,9; kombinované emise CO2 v g/km: 61 - 57).

Kombinace externě nabíjitelného hybridního pohonu s inteligentní řídicí jednotkou umožňuje překonávat trasy dlouhé až 46 kilometrů (měřeno v souladu s metodikou WLTP) výhradně elektricky. Velkou část každodenních jízd lze díky tomu absolvovat s nulovými emisemi v téměř nehlučném interiéru. Zárukou pozoruhodné jízdní dynamiky je nejvyšší výkon hybridní soustavy 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 N.m.

A8 L 60 TFSI e quattro přesvědčí svým mnohostranným charakterem, který umožňuje téměř nehlučnou jízdu s nulovými lokálními emisemi po městě, podmanivou sportovní jízdu na silnicích mimo město i rychlé, komfortní a bezpečné cestování na dlouhé vzdálenosti. Audi tímto modelem přináší externě nabíjitelný hybridní pohon do luxusního segmentu a důsledně pokračuje v realizaci své elektrifikační strategie.

Nový model bude na evropské trhy uveden na podzim, a to v karosářské verzi A8 L s prodlouženým rozvorem a vnější délkou 5,30 metru. O několik týdnů později nabídku rozšíří externě nabíjitelný hybridní model A8 s normálním rozvorem. Spolu s tímto modelem se v České republice do konce letošního roku zahájí také prodej dalších hybridních modelů Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro a SUV Q5 50 TFSI e quattro a Q5 55 TFSI e quattro.

Síla dvou srdcí: hospodárný spalovací motor a výkonný elektromotor

Jedním ze dvou zdrojů hnací síly v modelu A8 L 60 TFSI e quattro je šestiválec 3.0 TFSI. Turbodmychadlem přeplňovaný motor V6 s přímým vstřikováním benzinu a filtrem pevných částic poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 500 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 2,7 - 2,5; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 21,2 - 20,9; kombinované emise CO2 v g/km: 61 - 57). Zážehový šestiválec splňuje limity nejnovější emisní normy Euro 6d temp. Druhým zdrojem hnací síly je synchronní elektromotor s permanentním magnetem, jehož nejvyšší výkon je 100 kW a maximální točivý moment 350 N.m. Elektromotor je společně se spojkou uložen ve skříni osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, z níž je hnací síla přenášena na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro.

Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavý proud pro elektromotor. Elektromotor vykonává při rekuperaci funkci generátoru, který nabíjí stejnosměrným proudem sadu lithium-iontových akumulátorů. Ta je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru a sestavena ze 104 akumulátorových článků v tenkých fóliových pouzdrech, rozdělených do osmi modulů. Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů (385 V) je 14,1 kWh.

Okruh pro chlazení akumulátorových článků je propojen s oběhem chladiva klimatizace a s nízkoteplotním chladicím okruhem, jehož součástí je také elektromotor a výkonová elektronika. Energetickou hospodárnost zvyšuje také spolupráce standardně dodávané čtyřzónové komfortní automatické klimatizace s tepelným čerpadlem, které využívá odpadní teplo vysokonapěťových komponentů.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro disponuje nejvyšším výkonem hybridní soustavy 330 kW (449 k) a maximálním točivým momentem 700 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 2,7 - 2,5; kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 21,2 - 20,9; kombinované emise CO2 v g/km: 61 - 57). Tak vysoký točivý moment je k dispozici již při 1250 1/min, tedy jen mírně nad úrovní volnoběžných otáček. Pokud oba motory vzájemně spolupracují, zrychlí vlajkovou loď bez zaváhání z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy.

Akcelerace může pokračovat až k elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h. Externě nabíjitelný model A8 spotřebuje podle normy WLTP pouhých 2,5 litru paliva na 100 kilometrů. Audi A8 L 60 TFSI e quattro může jet s elektrickým pohonem rychlostí až 135 km/h, dojezd v elektrickém režimu je až 46 kilometrů dle metodiky WLTP. V mnoha zemích čekají na majitele tohoto modelu výhody v podobě daňových úlev nebo privilegií v městském provozu, například parkování zdarma či používání jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy.

Inteligentní jízdní režimy a zdokonalený předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu

Provozní strategie externě nabíjitelného hybridního pohonu je koncipována tak, aby mohl řidič modelu A8 absolvovat velkou část každodenních jízd s elektrickým pohonem. Softwarové tlačítko "EV" ve spodní části obou displejů MMI mu dává možnost kdykoli rozhodnout o tom, zda a jak má spolupráce obou motorů probíhat. Luxusní limuzína s externě nabíjitelným hybridním pohonem se vždy rozjíždí v režimu "EV", tedy pouze s elektrickým pohonem. Spalovací motor je spuštěn až poté, co řidič sešlápne pedál plynu pod bod většího odporu, jehož poloha je variabilní v závislosti na aktuálně dostupném výkonu elektrického pohonu.

Režim "Hybrid" poskytuje dva provozní módy: "Auto" a "Hold". V módu "Auto" se automaticky aktivuje prediktivní provozní strategie, jakmile řidič spustí funkci navigace do cíle, poskytovanou standardně dodávaným systémem MMI Navigation plus. Nabíjení akumulátorů je navíc inteligentně optimalizováno pro podmínky vytyčené trasy, aby mohl být elektrický pohon maximálně využíván v městském provozu a v popojíždějících kolonách. Cílem prediktivní provozní strategie je ujet co největší vzdálenost s elektrickým pohonem a kompletně využít disponibilní elektrickou energii v akumulátorech až do dosažení stanovené destinace.

Mód "Hold" je podřízen jiné strategii. Systém udržuje s minimálními odchylkami aktuální stav nabití akumulátorů, a to rekuperací kinetické energie a nabíjením pomocí spalovacího motoru 3.0 TFSI. Díky těmto cíleným zásahům do řízení činnosti spalovacího motoru lze například po dálkové jízdě, absolvované s konvenčním pohonem, projet posledním úsekem v městské zástavbě pomocí elektrického pohonu, tedy s nulovými emisemi a téměř nehlučně.

Provozní strategii modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro stanovuje řídicí jednotka celé hybridní soustavy, která k tomu využívá velké množství dat. Hlavní pozornost je přitom zaměřena na optimalizaci jízdního komfortu a maximální snížení spotřeby energie a emisí CO2. Strategie při plánování dálkové trasy zohledňuje její délku a profil, ale také dopravní zpravodajství z internetu a jízdní styl řidiče. Standardně dodávaný předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu (PEA) využívá informace o blízkém okolí z navigačního systému, například o omezeních rychlosti jízdy, druzích silnic, stoupáních a klesáních, ale také data z kamerových a radarových senzorů, které sledují dopravní situaci před vozidlem.

Pro hospodárnost modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro jsou důležité rovněž fáze, v nichž řidič uvolní pedál plynu. V takových situacích zasáhne PEA. Kromě navigačních údajů zohledňuje také vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Na základě toho se rozhodne mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem a brzděním motorem včetně rekuperace, tedy získáváním kinetické energie a její přeměnou na elektrickou energii. Rekuperační systém vlajkové lodi Audi dosahuje výkonu až 25 kW.

Elektromotor navíc zajišťuje všechna mírná až středně intenzivní zpomalování (max. 0,3 g), která tvoří více než 90 procent všech brzdných manévrů v každodenním silničním provozu. Až při intenzivnějším zpomalování dochází k zapojení hydraulické brzdové soustavy. Díky pečlivému nastavení systému jsou přechody mezi "elektrickým" a "hydraulickým" brzděním téměř neznatelné. Ovládání brzdné síly pedálem je vždy precizní, s dobrou zpětnou vazbou. Při brzdění dosahuje Audi A8 L 60 TFSI e quattro rekuperačního výkonu až 80 kW.

Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control), podporuje PEA řidiče nejen při zpomalování, ale také při hospodárném zrychlování. Pokud je ACC vypnuté, dostává řidič pokyny, kdy je smysluplné "dát nohu z plynu". Řidič přitom cítí impulz v aktivním pedálu plynu a vidí příslušná zobrazení na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit (sériová výbava) a průhledovém displeji (výbava na přání). Důvody pro snížení rychlosti jízdy vysvětlují dodatečné symboly, například křižovatky, začátku obce nebo vpředu jedoucího vozidla.

Na panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit a na displeji standardně dodávaného ovládacího systému MMI touch response si může řidič nechat zobrazovat mnoho informací o elektrické jízdě - ukazatel výkonu elektromotoru, dojezd a aktuální energetické toky v hybridní soustavě. Ukazatel elektrického výkonu poskytuje jako ústřední prvek informace mimo jiné o maximálním elektrickém výkonu nebo rekuperaci při brzdění motorem, resp. konvenční brzdovou soustavou.

Kromě softwarového tlačítka "EV" disponuje řidič modelu A8 L 60 TFSI e quattro ještě jednou možností, jak ovlivnit charakter jízdy, a tou je systém Audi drive select. Výběrem režimů "comfort", "efficiency", "auto" a "dynamic" může měnit nastavení pohonu, podvozku se vzduchovým odpružením a řízení. V závislosti na nastavení se při sešlápnutí pedálu plynu změní také způsob spolupráce obou zdrojů hnací síly. Pokud je páka voliče v poloze "S", podporuje elektromotor jednotku 3.0 TFSI maximálním výkonem, aby bylo dosaženo vysoké úrovně dynamiky a agility. Přitom je deaktivována možnost setrvačné jízdy s vypnutým spalovacím motorem. Rekuperace elektromotorem probíhá při každém uvolnění pravého pedálu.

Zvuk zvyšující bezpečnost: akustický výstražný systém

Audi A8 L 60 TFSI e quattro je standardně vybaveno systémem, který upozorňuje chodce a cyklisty na jedoucí vozidlo uměle vytvářeným zvukem. Akustický výstražný systém (AVAS) je v souladu se směrnicemi EU zřetelně slyšitelný při jízdě rychlostí až 20 km/h a se vzrůstající rychlostí jeho intenzita zvuku postupně klesá. Řízení zvukového systému má na starosti malá elektronická jednotka, zvukové vlny vytváří reproduktor v podběhu kola na pravé straně.

Komfortní nabíjení doma i na cestách

Součástí standardní výbavy velké externě nabíjitelné hybridní luxusní limuzíny je tzv. kabel Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice a kompaktní nabíjecí systém Audi, tvořený kabely pro jednofázové nebo třífázové elektrické zásuvky a ovládací jednotkou. Ze zásuvky s napětím 400 V a proudem 16 ampérů dojde ke kompletnímu nabití akumulátorů za dvě a půl hodiny, maximální nabíjecí výkon je 7,4 kW. Z jednofázové elektrické zásuvky (230 V/10 A) se zcela vybitá sada vysokonapěťových akumulátorů nabije výkonem 2,3 kW na 100 procent za cca šest a půl hodiny.

Řidiči mohou komfortně doplňovat elektrickou energii také na cestách. Nabíjecí služba Audi e-tron Charging Service poskytuje v Evropě přístup k více než 110 000 nabíjecím přípojkám. Pro spuštění nabíjecího procesu nezávisle na poskytovateli postačuje jediná karta.

Řízení nabíjecího procesu a klimatizování interiéru před jízdou z pohovky pomocí aplikace myAudi App

Majitel modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro může prostřednictvím aplikace myAudi App využívat na svém chytrém telefonu služby z nabídky Audi connect. Navíc může zjišťovat stav nabití akumulátorů a dojezd, spustit nabíjecí proces, naprogramovat časovač nabíjení nebo nahlížet do statistik nabíjení a spotřeby. Nabíjecí stanice jsou zobrazovány jak v aplikaci myAudi App, tak i na displeji sériově dodávaného systému MMI Navigation plus. Další funkcí externě nabíjitelného hybridního modelu A8 je klimatizování interiéru před jízdou.

Elektrický kompresor klimatizace a přídavné topení využívají elektrickou energii z vysokonapěťové sady akumulátorů nebo z elektrické sítě k vyhřátí, resp. vychlazení interiéru. Díky této funkci lze navíc zcela individuálně aktivovat také vyhřívání volantu, sedadel, vnějších zpětných zrcátek a předního i zadního okna, jakož i odvětrávání sedadel, a to prostřednictvím aplikace myAudi App, časovače ve vozidle nebo klíčku od vozidla.

Specifické stylistické detaily a velmi moderní výbava

Ladná elegance vnějšího designu modelové řady A8 je u modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro umocněna decentními specifickými stylistickými prvky. Nejvýraznějším rozpoznávacím prvkem luxusní limuzíny s externě nabíjitelným hybridním pohonem je světelný design, inspirovaný elektromobilem Audi e-tron. Na vnějších okrajích bočních otvorů pro přívod vzduchu v předním nárazníku se nachází pět horizontálních segmentů pro denní svícení, které tvoří charakteristický světelný design. Přední nárazník navíc zdobí chromovaná lišta, chromovanými prvky jsou opatřeny také kliky dveří. Záď je odlišena širokým difuzorem včetně chromované ozdobné lišty. Audi A8 L 60 TFSI e quattro je standardně vybaveno exkluzivními 19" koly z lehké slitiny. Jejich pětiramenný turbínový design s motivem turbíny je aerodynamicky optimalizován.

Velkoryse koncipovaný interiér modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro vítá cestující uvolněnou atmosférou luxusního salonku. Možnosti výbavy jsou téměř neomezené. Nejluxusnější místo je vzadu na straně spolujezdce a na přání má podobu relaxačního sedadla s mnoha možnostmi nastavení a vyhřívanou opěrkou pro nohy včetně funkce masáže nohou. Více než 30 asistenčních systémů, které Audi nabízí pro hybridní limuzínu s možností vnějšího nabíjení, je rozděleno do paketů "City" a "Tour". Nabídka osvětlovacích systémů sahá až po světlomety HD Matrix LED s laserovými světly Audi a zadními svítilnami OLED.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro bude na český trh uvedeno v závěru letošního roku, cena ještě nebyla stanovena.

Datum zveřejnění

20.10.2019

Zdroj informací

Porsche Česká republika s.r.o.

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Svařák od FEBI

Facebook

Výběr jazyka

Page generated in 0.7124 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál